Aminokyseliny

Aminokyseliny jsou organické kyseliny obsahující nejméně jednu aminovou (-NH2) a karboxylovou (-COOH) skupinu. Jsou základní stavební složkou proteinů. Biologické vlastnosti proteinů jsou dány druhem aminokyselin, jejich pořadím a jejich vzájemnými prostorovými vztahy.

V přírodě se vyskytuje více než 300 aminokyselin,
pouze 20 z nich se objevuje v proteinech - mají výhradně formu L-α-aminokyselin (kromě glycinu, který nemá chirální uhlík). Tyto aminokyseliny se označují jako biogenní aminokyseliny nebo proteinogenní aminokyseliny.

Bílkovina je řetězec různých aminokyselin. Aminokyseliny jsou stavební bloky různých bílkovin. Aminokyselin je celkově pouze 20. Jsou jako písmena, která se mohou různě seskupit a vytvořit nespočet slov.

Aminokyseliny jsou velice důležité pro správné fungování těla. Určité aminokyseliny dokáže naše tělo syntetizovat (vytvořit) z jiných aminokyselin.

Aminokyseliny, které nedokáže syntetizovat, musíme přijmout v potravě. Ty jsou nazývány esenciální.

Je člověk krysa?

Dříve se podle výzkumů na krysách považovalo za esenciální 10 různých aminokyselin a rostlinné bílkoviny neumožňovaly krysám tak rychlý růst jako bílkoviny živočišného původu.

Člověk však není krysa, a tak uvedl věci na pravou míru Dr. William Rose testováním dusíkové bilance (schopnost těla využívat bílkoviny) u studentů konzumujících různě složené mixy čistých aminokyselin.

Zjistil, že narozdíl od krys je pro člověka esenciálních 8 aminokyselin. Pokud bylo jedné z těchto aminokyselin nedostatek, účastníci experimentu stěžovali na podrážděnost, extrémní únavu a nechuť k jídlu.(1)

Esenciální aminokyseliny

Esenciálními aminokyselinami pro člověka jsou: Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Fenylanin, Tryptofan, Threonin a Valin.

Níže vidíme tabulku Dr. Rose. V prvním sloupci jsou pro člověka esenciální aminokyseliny. V druhém sloupci je minimum esenciálních aminokyselin. Ve třetím sloupci je doporučené denní množství esenciálních aminokyselin pro dospělého muže. V dalších sloupcích jsou jednotlivé rostlinné potraviny, přičemž každá tvoří 3000 kalorií. Číslo dole pod čarou je celkové množství bílkovin v gramech.

Aminokyselina Gramů za den
Valin 0,8 1,6 6,8 4,5 6,4 5,5
Methionin 0,11 0,22 2,1 1,1 1,6 1,8
Threonin 0,5 1,0 4,5 2,5 3,6 3,5
Celkem bílkovin 20 37 (WHO) 109 64 108 120

Všechny celistvé rostlinné potraviny, poskytující dostatek kalorií, zároveň poskytují ideální množství všech pro člověka esenciálních aminokyselin a rostlinných bílkovin.

Aminokyselina Gramů za den
Methionin 0,11 0,22 2,0 1,0 0,3 0,6
Threonin 0,5 1,0 8,5 3,4 9 1,1
Celkem bílkovin 20 37 (WHO) 109 82 37 56

Dostatek kalorií = dostatek bílkovin

Průměrný muž zkonzumuje přibližně 3000 kalorií denně., průměrná žena přibližně 2300 kalorií denně. Aktivnější jedinci samozřejmě více, pasivnější méně.

Podle Světové Zdravotnické Organizace (WHO) by měl doporučený denní příjem bílkovin tvořit 5% kalorií z celkového příjmu, 6% u těhotných žen.

3000 X 0,05 = 150 kalorií z bílkovin
1 gram bílkoviny má 4 kalorie
150 / 4 = 37,5 gramů

37,5 gramů je denní doporučený příjem bílkovin podle Světové Zdravotnické organizace (WHO) pro průměrného muže, který zkonzumuje denně 3000 kalorií. 29 gramů pro ženu konzumující přibližně 2300 kalorií. Toto je doporučený příjem, ne minimální.

Minimální denní příjem bílkovin, podle experimentů doktora Williama Rose, provedených už roku 1942, je 20 gramů. Pro jistotu doporučuje dvojnásobek, a to 40 gramů denně.(1)

V tabulkách Dr. Rose můžete vidět, že i podle doporučení světové zdravotnické organizace se nám dostane dostatek rostlinných bílkovin i všech esenciálních aminokyselin, pokud zkonzumujeme dostatek kalorií pouze z jedné potraviny.

A takhle by se dalo pokračovat s ostatními celistvými potravinami.

Když však sníme doporučené denní množství kalorií z oleje (340g), tak máme 0 g bílkovin a 0% kalorií jde z bílkovin, protože olej je jen tuk, není to celistvá potravina.

Nedělám advokáta konzumaci monotónní stravy, jen jsem chtěl ukázat, že ať už se jí cokoliv celistvého rostlinného, tak je tam dostatek rostlinných bílkovin i esenciálních aminokyselin.

Podle doporučení WHO a Dr. Rose se nedá dostat na nedostatek bílkovin pokud je konzumován dostatek kalorií z celistvých zdrojů.

I ovoce má 3-9% kalorií z rostlinných bílkovin a podobné množství z tuků. Obiloviny mají o něco více. Zelenina v průměru obsahuje větší množství, má však tak málo kalorií, že celkové množství rostlinné bílkoviny na gram není zas tak velké.

Když rosteme jako z vody

Když člověk roste nejrychleji v životě, tak konzumuje jedinou potravinu – mateřské mléko. Kolik obsahuje mateřské mléko bílkovin?

Mateřské mléko obsahuje okolo 5% – 6,3% kalorií z bílkovin.(2)

Na takovém množství bílkovin jsme schopni zdvojnásobit naši váhu za pár měsíců. Většinou to trvá přibližně 6 měsíců.

V dětství používáme značnou část přijímaných bílkovin k růstu a tvorbě nových tkání. V dospělosti se však naše nároky snižují, protože už naše tělo neroste, ale spíše se udržuje. Nahrazují se například mechanicky namáhané části sliznice střeva a podobně.

Co říká medicína o nedostatku bílkovin?

Překvapivě ani neexistuje lékařský pojem pouze pro nedostatek bílkovin.

Jsou dva blízké pojmy. Kwashiorkor a Marasmus – oba však vyjadřují nedostatek kalorií a tím zapříčiněný nedostatek bílkovin.

Tyto problémy jsou způsobeny nedostatkem jídla. Když se podvyživené děti dostanou pod lékařský dohled, jsou živeny tradiční stravou jako je kukuřice, pšenice, rýže, anebo fazole.

Když se děti zotavují z podvýživy, rostou až 18 krát rychleji než normálně, a potřebují dostatečný příjem bílkovin. Dostatek bílkovin jsou schopny přijmout z dostatku rostlinné stravy.(20)

Stoletá pravda o množství bílkovin

Původní doporučení množství bílkovin ve stravě nebyly založeny na žádných výzkumech a doporučovali velké množství bílkovin (100 až 189 gramů bílkovin denně).

Roku 1905 profesor fyziologické chemie, Yaleovi univerzity Russell Henry Chittenden poblikovat svoje vědecké nálezy na lidskou potřebu bílkovin v knize „Fyziologická Ekonomie ve Výživě“

Jeden z jeho pokusů zahrnoval 8 atletů. V době pokusu konzumovali 64 gramů bílkovin denně a pokračovali ve sportech. Jejich výkony na této stravě, která měla skoro 3 násobně méně bílkovin než bylo doporučováno, se zlepšily o neuvěřitelných 35%.

Chittenden doporučoval 35-50 gramů bílkovin denně pro dospělé jedince. Výzkumy provedené za uplynulé století jeho nálezy stále potvrzují.

Kombinování potravin?

Určitě jste slyšeli, že pokud jíte rostlinnou stravu, tak musíte kombinovat různé rostlinné potraviny, aby jste získali „kompletní rostlinné bílkoviny“, že by se měli jíst luštěniny s každým jídlem a podobně.

Začalo to informacemi v knize „Strava pro malou planetu“ od Frances Moore Lappe’ vydané roku 1971. Frances v této knize představila myšlenku, že rostlinné bílkoviny jsou neúplné a musí se kombinovat, aby bylo dosaženo „kompletních bílkovin“.

K tomuto výroku neposkytla žádné vědecké podklady a sama později uznala, že to byl omyl. Omyl, který v mnoha lidech vyvolal obavu z toho, že je težké na rostlinné stravě získat všechny potřebné esenciální aminokyseliny.

Aby toho nebylo málo, tak roku 2001 výživová komise Americké Srdeční Asociace publikovala rozsáhlý posudek, ve kterém se objevilo prohlášení, že:

„Přestože rostlinné bílkoviny tvoří velkou část lidské stravy, tak většina z nich postrádá jednu nebo více esenciálních aminokyselin a proto jsou považovány za neúplné bílkoviny.“

Jako vědecký podklad tohoto výroku citovali právě knihu Frances Moore Lappe’ „Strava pro malou planetu“

Nadbytek bílkovin?

Jsou však i tabulky, které doporučují mnohem více bílkovin než Světová Zdravotnická Organizace (WHO) a Dr. Rose.

Je to byznys. V masném, mlékárenském a vaječném průmyslu se točí šílené peníze. Tak se lobuje za změny doporučených denních dávek, které budou lidem diktovat více bílkovin a tyto průmysly budou mít větší zisky.

Zjednodušeně naše tělo skladuje cukry jako glykogen v játrech a ve svalech, tuky jako tuky. Bílkoviny nedokáže skladovat.

Přebytečné bílkoviny jsou metabolizovány převážně v játrech. Při tomto procesu játra musí z aminokyselin odstranit amoniak, který se zpracuje na močovinu. Konzumace nadbytečného množství přetěžuje játra a ledviny a vede k tvorbě toxických vedlejších produktů.

Čůráme vápník

Celosvětově platí pravidlo, že čím větší je příjem živočišných bílkovin, tím vyšší je výskyt zlomenin (kokrétně zlomenin kyčelního kloubu).

Lidé v zemích jako je USA, Kanada, Norsko, Švédsko, Austlálie a Nový Zéland trpí Osteoporózou, neboli řídnutím kostí a to i přes vysoký příjem vápníku.(3)

Dá se to vysvětlit tím, že maso, mléko, mléčné výrobky, vejce a ryby jsou bohaté na kyseliny a kyselinotvorné.(4)

Živočišné bílkoviny jsou bohaté na aminokyselinu methionin, která obsahuje kyselou síru. Rostlinné bílkoviny mají několikanásobně nižší obsah aminokyseliny methioninu.

Aby si naše tělo zachovalo stálé krevní mírně zásadité Ph (7,35-7,45), tak musí kyseliny neutralizovat vápníkem a ostatními zásaditými minerály z kostní tkáně. Když lidé konzumují silně kyselinotvorné potraviny celý život několikrát denně, tak není divu, že po desítkách let je jejich kostní tkáň, tak řídká, že musí chodit o berlích.

Ovoce a zelenina jsou zásadotvorné a tělo po jejich konzumaci nemusí uvolňovat vápník z kostní tkáně k udržení stálého Ph.

Lidský organismus se ve snaze přežít snaží procesem demineralizace dosáhnout mírně zásadité hodnoty pH, problém je ovšem v tom, kde má tyto látky a materiály vůbec vzít. Tělo, protože nemá na vybranou, si vápník a další zásadotvorné materiály bere z kostí, zubů, kloubních chrupavek atd.

Ledvinové kameny

Jak jsou zásadité minerály uvolněny z kostní tkáně, tak míří krevním oběhem do ledvin, kde jsou vyloučeny močí.

Ve snaze zpracovat přebytečné bílkoviny se průtok krve ledvinami zvýší. Výsledkem je, že vápník je filtrován ven z těla.

Ledviny se přirozeně snaží zachovat většinu vápníku z krve. Bohužel jim v tom brání kyseliny a aminokyseliny bohaté na síru z živočišných produktů.

Výsledkem je, že za každých 10 gramů nadbytečných bílkovin v jídle, se zvýší denní ztráta vápníku močí o 16mg.

Zdvojnásobení příjmu živočišných bílkovin, zvýší ztrátu vápníku močí o 50%.(5)

Rostlinné bílkoviny jsou chudé na kyselou aminokyselinu methionin a nezpůsobují ztrátu vápníku.

Hovězí obsahuje 4x více methioninu než fazole.
Vejce obsahují 4x více methioninu než kukuřice.
Sýr čedar obsahuje 5x více methioninu než brambory.
Kuřecí obsahuje 7x více methioninu než rýže.
Tuňák obsahuje 12x více methioninu než sladké brambory.(6)
Jak se minerály z kostní tkáně dostanou do sběrných systémů ledvin, tak se vysráží v podobě pevných formací, které známe pod pojmem ledvinové kameny.(7)

Přes 90% ledvinových kamenů, nalezených v lidech konzumujících západní stravu bohatou na živočišné bílkoviny, je tvořeno především vápníkem pocházejícím z kostní tkáně.

Konzumace zdravé stravy je nejlepším způsobem, jak předejít ledvinových kamenům.(8)

Síru najdeš v sýru

Zde je několik způsobů jak naše zdraví ovlivňuje konzumace živočišných produktů, které jsou bohaté na aminokyseliny obsahující síru:

1) Síru obsahující aminokyseliny (methionin a cystin) jsou silně kyselé, rozpadají se na kyselinu sírovou. Přemíra kyselin je primární příčinou ztráty kostní tkáně vedoucí k osteoporóze a formaci ledvinových kamenů.(4)

2) Methionin je metabolizován na homocystein. Čím více masa ve stravě, tím vyšší je úroveň homocysteinu v krvi. Strava bohatá na ovoce a zeleninu snižuje úroveň homocysteinu. Epidemiologické a klinické studie prokázaly, že homocystein je nezávislým rizikovým faktorem pro infarkty, mrtvice, uzavírání tepen vedoucích do nohou, krevní sraženiny v nohou, rozeznávací problémy, demenci, Alzheimerovu chorobu a depresi.(30)

3) Metabolismus rakovinných buněk je závislý na příjmu methioninu ve stravě, zatímco zdravé buňky mohou fungovat i na stravě bez methioninu. Tato závislost rakovinných buněk na methioninu byla prokázána u rakoviny prsu, plic, střeva, ledvin, melanomu a mozku. Zvýšený příjem methioninu ve stravě zvířat podporuje růst rakoviny.

Existují také důkazy podpory rakovinného bujení methioninem, zprostředkované přes silný hormon stimulující růst, nazývaný „inzulinu podobný růstový faktor 1″ (IGF-1).(12)

Maso a mléčné produkty zvyšují hladinu IGF-1 a podporují rakovinné bujení u rakoviny prsu, střeva, prostaty a plic.(13)

4) Síra pocházející z aminokyselin obsahujících síru je známá svou toxicitou pro povrch střev a má škodlivý vliv na lidský tračník i v malém množství.(14)

Důsledkem stravy obsahující živočišné produkty bohaté na methionin může být život ohrožující zánětlivá střevní choroba nazývaní ulcerativní kolitida.(15)

5) Omezení příjmu síry prodlužuje život. Omezení methioninu ve stravě prodloužilo život experimentálních zvířat.(16)

Rostlinná strava obsahuje několikanásobně nižší množství methioninu než živočišné produkty.

6) Dobrou motivací k omezení nebo vynechání živočišných produktů bohatých na síru může být také omezení zápachu z úst, tělesného zápachu a hnilobě bílkovin ve střevech, což vede k produkci plynů zapáchajících po zkažených vejcích.(17-18)

Když člověk umře hlady

Roku 1981 se 10 vězňů z Irské republikánské armády rozhodlo držet hladovku. Muži umřeli v době mezi 57 až 73 dny (průměr 62 dnů), poté co ztratili přibližně 40% celkové váhy. Podle doktorů muži ztratili přibližně 94% tuku, a pouze 19% bílkovin v době smrti. Muži zemřeli na nedostatek tuku.(19)

Svaly na rostlinné stravě

Možná si konečně začínáte připouštět, že rostlinná strava není zas tak špatná jak jste si původně mysleli. Ale dají se na rostlinných bílkovinách vybudovat svaly a být fit?

Dají! Navštivte  vegan-fighter.com (cz) nebo veganbodybuilding.com (en) a mrkněte se, co všechno je možné na rostlinné stravě. Všichni atleti na té stránce nekonzumují žádné živočišné produkty (žádné maso, mléčné produkty, vejce, ryby, mořské plody a med).

Když nemám maso, tak mám hlad

Živočišné produkty jsou mnohem více kaloricky koncentrovanější než rostlinné. Zjednodušeně jsou živočišné produkty bohaté na tuky a bílkoviny, chudé na vodu a neobsahují vlákninu.

Rostlinné produkty jsou bohaté na cukry, obsahují velké množství vody a vlákniny. Voda ani vláknina člověku neposkytují žádné kalorie. Zároveň má gram cukru dvakrát méně kalorií než gram tuku.

Co to vše znamená pro vás? Můžete jíst více a nebát se ztloustnutí. Porce musí být větší než dříve, aby jste získali dostatek kalorií. Lidský žaludek je velice flexibilní. A pokud ho naplníme výživnou rostlinnou stravou, tak se nemusíme bát přejídání. Jde o vyživování.

Co si teď počít?

Nyní, když se vám dostali do rukou tyto informace, tak není nic jednoduššího než začít konat. Vydejte se správným směrem.

Začněte konzumovat více rostlinné stravy a méně živočišné.
Jezte více na živiny bohatého ovoce a zeleniny.
Jezte méně rafinovaných potravin a smažených jídel.

Dobrá rada: http://www.vegan-fighter.com/cz-jak-bez-masa.html

Je to tak jednoduché. Nejlepší na tom je, že když uděláte aspoň nějaké změny lepšímu, tak pocítíte pozitivní důsledky. Bude se vám lépe dýchat. Budete veselejší. Budete mít radost z pohybu.

Zdravá strava bohatá na ovoce a zeleninu je opravdu skvělý katalyzátor všech pozitivních a zdravých aspektů života :-)

Žijete jen jednou, tak proč nežít naplno?

Doufám, že vám článek Rostlinné bílkoviny poskytl informace, které zlepší kvalitu vašeho života.

Vyšlo: www.inspirawtion.com/rostlinne-bilkoviny.html, profil na FB InspiRAWtionCZ

Nepřehlédněte:
Mýty vs. realita v příběhu o veganovi, kterého zachránilo maso + video
Mýtus mléka (+ video)
Můžeš to zastavit – buď člověk! (2 videa)
Zdroje:
A Brief History of Protein: Passion, Social Bigotry, Rats, and Enlightenment
Protein Overload
When Friends Ask:Where Do You Get Your Protein?